دیدبان
در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور؛

علی لاریجانی: باید از اعتدال تعریف جامعی داشته باشیم/در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن را مسخره می‌کردند

علی لاریجانی: باید از اعتدال تعریف جامعی داشته باشیم/در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن را مسخره می‌کردند
دیدبان: به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد،‌ تعامل مجلس با ائمه جمعه را مطلوب ارزیابی کرد و تاکید کرد این تعامل و رابطه خوب بایستی تداوم یابد.
 
وی اضافه کرد: با بردباری و حلم آقای تقوی (رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه) بسیاری از مسائل مربوط به ائمه جمعه حل شد اما باید به این نکته توجه کرد که مسائل مربوط به این بخش بایستی همواره مدنظر قرار بگیرد. 
 
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در بیان تعریفی از اعتدال گفت: اعتدال یعنی همه افراد و البته جامعه متوازن رشد کند، افراط و تفریط در خروج از این جاده رخ می‌دهد؛ در سال‌های پس از انقلاب افراط و تفریط‌هایی داشتیم و برای رخ ندادن آن باید با حلاجی گذشته به پیش برویم.
 
لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: اینکه در بحث اعتدال بگویید افراط و تفریط نباشد تعریف سلبی کرده‌اید و این تعریف کفایت نمی‌کند، در واقع باید تعریف جامعی از اعتدال داشته باشیم.
 
وی از لزوم توجه به یک نگاهی جامع در زمینه رشد کشور سخن گفت و افزود: برای سامان دادن مسائل در کشور باید تولیت حاکمیت با همکاری ائمه جمعه مسائل را به پیش ببرند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی نقش ائمه جمعه را در هدایت جامعه پراهمیت توصیف کرد و خطاب به آنها گفت: شما امروز در جایگاهی هستید که هم مومنین و هم مسئولان به شما توجه دارند، در واقع ائمه جمعه، هم نیاز معنوی مردم را پاسخ می‌دهند و هم جامعه را نصیحت می‌کنند که این نصایح می‌تواند برای افراد مطلوب باشد.
 
وی ادامه داد: نقش ائمه جمعه در هدایت جامعه در همه دوران‌ها وجود دارد و به دوره‌ای خاص محدود نمی‌شود. البته تغییرات در کشور نیز روی آن تاثیری نمی‌گذارد زیرا با انتخابات‌ها در کشور انقلاب رخ نمی‌دهد بلکه انتخابات به معنی گردش نیروهاست.
 
رییس مجلس شورای اسلامی بخش بعدی سخنان خود را به سبک زندگی اختصاص داد و با بیان اینکه یکی از موضوعات دارای اهمیت که باید با کمک تمامی بخش‌ها دنبال شود طریقه زندگی است، تصریح کرد: سبک زندگی باید در سرشت جامعه شکل بگیرد.
 
وی نقش ائمه جمعه را در نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی و ایرانی مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در تمامی دوره‌ها کشورهای تمدن‌ساز به سبک زندگی توجه داشته و دارند و در واقع این کشورهای بی‌ریشه‌اند که به سبک زندگی بی‌توجهند؛ البته کشورهای بی‌توجه به سبک زندگی دچار صدمه شده و هویت خود را از دست می‌دهند.
 
لاریجانی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زندگی امروز بشر، از لزوم توجه و پرداختن به سبک زندگی سخن گفت و تاکید کرد که توجه به طریقه زندگی برای کشورهای دارای قابلیت فرهنگی، اهمیت فراوانی دارد.
 
رئیس مجلس مقصود از سبک زندگی را اینگونه بیان کرد: «راه و رسم‌هایی که انسان‌ها باید در زندگی فردی و اجتماعی خود به آن توجه کنند».
 
لاریجانی در همین زمینه تصریح کرد: مدل طراحی شده برای سبک زندگی باید قابل درک باشد، در واقع سبک زندگی یک امر صرفا نظری نیست؛ برای کشوری مانند ایران که دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی است، باید اقدامات لازم در راستای طراحی و دنبال کردن سبک زندگی در دستور کار ویژه قرار بگیرد.
 
لاریجانی ادامه سخنان خود را به بیان شاخصه‌های سبک زندگی اختصاص داد و گفت: در سبک زندگی کارکردهای مرتبط با رفتارهای اجتماعی مشخص شده است؛ ما در سبک زندگی به دنبال تعریف انسان کامل نیستیم بلکه باید قابلیت‌های تسری به کل جامعه را تعریف کنیم.
 
وی میانه‌گزینی و توجه به جنبه‌های مختلف مسائل را از دیگر شاخصه‌های سبک زندگی دانست و افزود: در هر سبک زندگی باید به میانه‌گزینی و جمع ابعاد مختلف توجه کنیم تا سبک زندگی تمامی افراد جامعه را در بربگیرد زیرا اگر فقط عده‌ای خاص را شامل شود همه جانبه نیست و در واقع سبک زندگی محسوب نمی‌شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی فراگیری را سومین و آخرین شاخصه برای سبک زندگی برشمرد و اظهار داشت: سبک زندگی باید با یک درک عمیق طراحی شود و در واقع باید چنان روان باشد که همگان بتوانند با آن ارتباط لازم را برقرار کنند.
 
لاریجانی گفت:‌ وقتی در خصوص سبک زندگی سخن می‌گوییم باید توجه کنیم که این مسئله یک حلقه و رابطه‌ای بین اندیشه و نظر و همچنین زندگی عملیاتی برقرار کند، در واقع سبک زندگی باید ملموس باشد تا در جامعه اثربگذارد.
 
وی ادامه داد: در سبک زندگی باید به جلوه‌های زیبایی توجه کرد، در واقع زمانی که درباره سبک زندگی سخن می‌گوییم باید به زیبایی‌های مرتبط به آن توجه کنیم تا گیرایه‌های لازم را داشته باشد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی جامع و منعطف بودن را دو ویژگی دیگر سبک زندگی عنوان کرد و افزود: جامع بودن به این معنی است که سبک زندگی باید تمام ابعاد فکری و اجتماعی را دربربگیرد، منعطف بودن نیز به این معنی است که باید با قابلیت‌ها و شرایط روز منطبق باشد.
 
نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه سبک زندگی باید به جامعه الگو دهد اما این اقدام صرفا نظری نیست، تصریح کرد: سبک زندگی از یک فلسفه حیات متاثر است، حتی کسانی که تلاش می‌کنند دین، عرفی شود، برای فلسفه حیات یک سبک زندگی قائلند.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه جامعه ما دینی است و قطعا باید به فلسفه حیات و سبک زندگی متاثر از آن توجه شود، اظهار داشت: بدون توجه به فلسفه زندگی نمی‌توان سبک زندگی درست کرد،‌ شرایط امروزی جامعه ما از نگاه‌های اسلامی و توجه به برخی نگاه‌های دیگر شکل گرفته که همین موضوع مشکلاتی را پدید آورده است.
 
وی اضافه کرد: در تئوری فلسفه زندگی اجتماعی، سلامت، محور کار است، ‌در واقع در نگاه اسلام مادیات باید وسیله‌ای برای گسترش معنویات باشد که موارد اینچنینی در شکل‌گیری سبک زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه در سبک زندگی باید زندگی متعارف جامعه و وضع معتدل را مدنظر قرار داد،تصریح کرد: باید در این مباحث از اعتدال تعریف درستی داشت، این که در بحث اعتدال گفته شود افراط و تفریط نباشد، تعریف به سلب است در حالی که تعریف ما در این زمینه باید ایجابی باشد؛ تعریف سلب کفایت نمی‌کند و باید تعریف جامعی از عدالت ارائه کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه اعتدال در تفکر اسلامی یعنی تک ارزشی نبودن،‌ اظهار داشت: اعتدال به معنای رشد همه ارزش‌هاست، در بحث عدالت رشد متوازن ارزش‌ها مدنظر است و انسان معتدل بر اساس این نگاه کسی است که ارزش‌ها به طور متوازن در وی رشد می‌کند.
 
لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: صرف گفتن اینکه افراط و تفریط صورت نگیرد، تعریف جامعی از اعتدال ارائه نشده است، یعنی اگر بحث عدالت را مطرح می‌کنیم باید به رشد متوازن در همه ارزش‌ها توجه کنیم.
 
وی جامعیت را یکی از مسائل مهم در طراحی سبک زندگی دانست و گفت: سبک زندگی باید همه ابعاد سیاسی و اجتماعی را در بربگیرد و اینگونه نباشد که فقط به اموری خاص محدود شود؛ به طور مثال در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن را مسخره می‌کردند و سیاست خارجی مبتنی بر ایدئولوژی را به سخره می‌گرفتند که این اقدامات از سر فهم نبود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه از مسلکی بودن سخن گفت و با بیان اینکه انسان باید هدف‌دار زندگی کند، هدف‌دار بودن را مهمترین مسئله در زندگی بشر عنوان کرد.
 
لاریجانی اضافه کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد سرافراز باشد باید مسلکی باشد و با نگاه به ایدئولوژی رشد کند؛ ‌امروز بسیاری از جوانان ما مسلکی هستند و به اعتقاد خود ایستاده‌اند و اگر اعتراضی هم کنند،‌ارزشمند است البته ممکن است این اعتراض کامل نباشد اما به دلیل مبتنی بودن بر ایدئولوژی مثبت است.
 
وی در همین زمینه گفت: مسلکی بودن و حرکت بر مبنای ایدئولوژی موضوعی نیست که با انتخابات تغییر کند و در واقع پایه زندگی است به همین دلیل باید این نگاه را در جامعه گسترش داد. زیرا انسان موفق یک انسان مسلکی است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی به لزوم رعایت مسائل مرتبط با سلامت فردی و اجتماعی سخن گفت و با بیان اینکه سلامت فردی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط است، خاطرنشان کرد: باید در مسائل به نگاه دینی نیز توجه کرد تا بتوان جامعه را به صورت اسلامی رشد داد.
 
لاریجانی در بیان مثالی مرتبط با مباحث فوق گفت‌: رعایت نگاه دین در شهرسازی لازم است به طور مثال مسکن مهر درست می‌کنیم اما امکانات معنوی در آن لحاظ نمی‌کنیم که این غلط است.
 
وی با بیان اینکه سال‌ها پیش دنبال این بودم که قبور شهدا میان مردم باشد، گفت: در غرب قبرستان‌ها را خارج از شهر درست می‌کنند تا مردم از توجه به اخلاقیات در زندگی غافل شوند که نباید این موضوع در کشور ما حادث شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال‌ها پیش بحث تدفین شهیدی را در شهر دنبال می‌کردیم یکی از آقایان در محیط زیست گفت که این اقدام مشکل محیط زیست ایجاد می‌کند، آیا چند استخوان مشکل محیط زیست دارد!
 
لاریجانی در بخش بعدی سخنان خود از اختصاص بودجه به مراکز دینی سخن گفت و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه گام‌های محکمی برداشته است اما بایستی اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.
 
وی اضافه کرد: امروز هر شهری که در آن حوزه علمیه فعال و قوی احساس می‌شود شرایط فرهنگی تغییر می‌کند و این نشان از اهمیت و جایگاه مراکز دینی دارد.
 
رئیس مجلس دولتی شدن را یک آسیب برای روحانیت دانست و ادامه داد: حتی در جمهوری اسلامی هم نباید روحانیون را دولتی کنیم. البته استقلال روحانیت باید حفظ شود اما این استقلال به این معنی نیست که دیگران نباید وظایف خود در قبال حوزه‌های علمیه را انجام دهند.
 
لاریجانی با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام قرائتی مبنی بر اینکه همه پول‌های هزینه شده برای مراکز دینی به اندازه یک دانشگاه هم نیست، اظهار داشت: آقای قرائتی که خیلی شیرین سخن می‌گوید این مطلب را بیان کردند البته وی به درستی به این موضوع اشاره کردند؛ دانشگاه‌ها باید توسعه پیدا کنند تا دانش توسعه پیدا کند اما باید به همان اندازه به حوزه‌های علمی و مراکز دینی نیز توجه کرد.
 
وی به برخی از مشکلات امروزی فرهنگ کشور اشاره کرد و در بیان مثالی در این زمینه گفت: استان‌های مازندران و گیلان در همین ایام تعطیل مسافران زیادی به خود می‌بیند اما برخی از مسافران تمام زباله‌های خود را در سطح شهرهای این استان رها می‌کنند که این غلط است؛‌در واقع برخی از مسائل فرهنگی در کشور ما مورد غفلت واقع شده و به همین دلیل شاهد برخی آسیب‌های فرهنگی هستیم.
 
لاریجانی با بیان اینکه نباید از فرهنگ بومی غفلت کنیم خطاب به ائمه جمعه که رؤسای شوراهای فرهنگ عمومی نیز هستند، گفت: ائمه جمعه مباحث مرتبط با فرهنگ عمومی را مدنظر قرار داده و به صورت جدی دنبال کنند.
 
وی در همین زمینه پیشنهاد کرد شوراهای فرهنگ عمومی با همکاری رسانه‌ها و بخش‌های اجرایی ستادهایی را ایجاد کنند تا برنامه‌های مرتبط با این بخش را به صورت جدی دنبال کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ‌اگر می‌خواهیم برخی از ارزش‌ها تغییر کند باید شرایط کشور به صورت گسترده و هماهنگ تغییر کند،‌در واقع باید با برنامه هدفمند و همه جانبه عمل کرد.
 
لاریجانی پس از پایان یافتن اظهارات خود و در پاسخ به سؤالی در خصوص معاف کردن مصلا‌ها از پرداخت هزینه‌های انرژی گفت: این زمینه مورد غفلت واقع شده است که در بودجه سال 93 آن را لحاظ خواهیم کرد، البته آقای تقوی (رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه) در زمان بررسی بودجه طی نامه‌ای این مسئله را یادآوری کنند.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص رابطه نمایندگان با مسئولان اجرایی گفت: در این زمینه قانون وجود دارد و هر کدام از بخش‌ها وظیفه خاص خود را دنبال می‌کند، البته وجود تعامل در این زمینه مطلوب است اما هر بخش وظایف خود را دنبال می‌کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی با بدحجابی مقابله کند، گفت: مبارزه با بدحجابی دارای یک قانون جامع است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به تصویب رسانده که همین قانون باید اجرا شود.
 
لاریجانی خواستار اجرای صحیح قانون عفاف و حجاب شد و اظهار داشت: باید نظارت‌های لازم اعمال شود تا صاحب اجرای درست این قانون باشیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن